Procedury wydawania orzeczeń i opinii
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Głownie diagnozuje dzieci i młodzież uczęszczającą do placówek oświatowych mających siedzibę w rejonie działania Poradni oraz dla dzieci mieszkających na terenie działania Poradni, które nie uczęszczają do przedszkola/szkoły.
Procedura diagnozowania i wydawania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się - dysleksja rozwojowa (trudności w czytaniu, dysortografia, dysgrafia), dyskalkulia
- Badanie psychologiczne, pedagogiczne i w razie potrzeby logopedyczne wykonywane jest na wniosek rodzica/prawnego opiekuna.
- diagnoza jest realizowana w trakciekilku spotkań;
- czas trwania jednego badania psychologicznego/ pedagogicznego/ logopedycznego: 1- 2 godziny;
- przebieg badania obejmuje: analizę dokumentów dziecka, wywiadz rodzicami, rozmowę z uczniem, testy pedagogiczne, testy psychologiczne, w razie potrzeby diagnozę logopedyczną;
- jeżeli uczeń był badany poza naszą poradnią należy zwrócić się do dotychczasowej poradni o przekazanie dokumentacji diagnostycznej dziecka.
- W niektórych sytuacjach konieczne będzie dostarczenie zaświadczenia lekarskiego
o stanie zdrowia dziecka. - Diagnoza może zakończyć się stwierdzeniem dysleksji rozwojowej lub określeniem innych przyczyny zgłaszanych trudności w nauce.
- po przeprowadzonych badaniach specjaliści omawiają z rodzicami/ prawnymi opiekunami lub pełnoletnim uczniemwyniki badań oraz udzielają zaleceń na temat form pomocy dziecku/uczniowi.
- Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościachw uczeniu się może zostać wydana nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej
i nie później niż do końca nauki w szkole podstawowej. - W przypadku uczniaszkoły ponadpodstawowej procedura przedstawia się następująco:
- złożenie wniosku do dyrektora szkoły o zaopiniowanie potrzeby w przeprowadzeniu diagnozy psychologiczno-pedagogicznej pod kątem specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksji rozwojowej, dyskalkulii. Wniosek może złożyć:
- nauczyciel lub specjalista wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (po uzyskaniu zgody rodziców/prawnych opiekunów);
- rodzice/prawni opiekunowie;
- pełnoletni uczeń.
- rada pedagogiczna szkoły wyraża swoją opinię na piśmie (opiniuje zasadność wykonania badań).
- dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej rodzicom/ prawnym opiekunom lub pełnoletniemu uczniowi,
- rodzic/ prawny opiekun lub pełnoletni uczeń, ustala termin badań
w poradni właściwej dla danej szkoły. - pozostałe procedury stosuje się bez zmian.
- Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się obowiązuje przez cały okresnauki, niezależnie od etapu edukacji na którym się uczeń znajduje.
Procedura wydawania opinii o zindywidualizowanej ścieżce kształcenia
- Zgłoszenie rodzica/prawnego opiekuna lub wniosek ze szkoły.
- Badanie psychologiczne, w razie potrzeby pedagogiczne i logopedyczne wykonywane jest na wniosek rodzica/prawnego opiekuna.
- diagnoza jest realizowana w trakciekilku spotkań;
- czas trwania jednego badania psychologicznego/ pedagogicznego/ logopedycznego: 1- 2 godziny;
- przebieg badania obejmuje: analizę dokumentów dziecka, wywiadz rodzicami, rozmowę z uczniem, testy psychologiczne, w razie potrzeby testy pedagogiczne i logopedyczne;
- jeżeli uczeń był badany poza naszą poradnią należy zwrócić się do dotychczasowej poradni o przekazanie dokumentacji diagnostycznej dziecka.
- Wniosek rodzica/prawnego opiekuna o wydanie opinii psychologiczno-pedagogicznej wraz z dokumentacją określającą:
- trudności w funkcjonowaniu uczniaw przedszkolu lub szkole (np. dokładny opis trudności na wniosku rodzica, opinia z placówki)
- w przypadku ucznia obejmowanego zindywidualizowaną ścieżką ze względu na stan zdrowia – także wpływ przebiegu choroby na funkcjonowanie ucznia– zaświadczenie lekarskie wg wzoru obowiązującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- opinię nauczycieli i specjalistówprowadzących zajęcia o funkcjonowaniu ucznia szkole.
- Przeprowadzanie analizy funkcjonowania ucznia w zespole nauczycieli, specjalistów poradni psychologiczno-pedagogicznej, rodziców/ opiekunów prawnych ucznia lub pełnoletniego ucznia.
- Wydanie opinii psychologiczno-pedagogicznej.
Procedura wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Badanie psychologiczne, pedagogiczne i w razie potrzeby logopedyczne wykonywane jest na wniosek rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia:
- diagnoza jest realizowana w trakciekilku spotkań;
- czas trwania jednego badania psychologicznego/ pedagogicznego/ logopedycznego: 1- 2 godziny;
- przebieg badania obejmuje: analizę dokumentów dziecka, wywiadz rodzicami, rozmowę z uczniem, testy pedagogiczne, testy psychologiczne, w razie potrzeby diagnozę logopedyczną;
- w zależności od powodu złożenia wniosku może być konieczne dostarczenie aktualnej dokumentacji medycznej o stanie zdrowia dziecka potwierdzające występowanie niepełnosprawności – zaświadczenie lekarskie;
- jeżeli dziecko było badane poza naszą poradnią należy zwrócić się do dotychczasowej poradni o przekazanie dokumentacji diagnostycznej.
- 2.W przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola dostarczenie aktualnej opiniinauczyciela, wychowawcy, specjalistów prowadzących zajęcia o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu.
- 3. Złożenie wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna do zespołu orzekającego, według wzoru obowiązującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- 4. Na podstawie zgromadzonej dokumentacji i przeprowadzonych badań następuje rozpatrzenie wniosku o wydanie opinii o WWR przez zespół orzekający działający w poradni.
- 5.Wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju lub braku potrzeby wczesnego wspomagania rozwoju, następuje w ciągu 30 dni (lubw uzasadnionych przypadkach 60 dni) od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia dokumentacji.
Procedura wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- Badanie psychologiczne, pedagogiczne i w razie potrzeby logopedyczne wykonywane jest na wniosek rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia:
- diagnoza jest realizowana w trakciekilku spotkań;
- czas trwania jednego badania psychologicznego/ pedagogicznego/ logopedycznego: 1- 2 godziny;
- przebieg badania obejmuje: analizę dokumentów dziecka, wywiadz rodzicami, rozmowę z uczniem, testy pedagogiczne, testy psychologiczne, w razie potrzeby diagnozę logopedyczną;
- w zależności od powodu złożenia wniosku może być konieczne dostarczenie aktualnej dokumentacji medycznej o stanie zdrowia dziecka potwierdzające występowanie niepełnosprawności – zaświadczenie lekarskie;
- jeżeli uczeń był badany poza naszą poradnią należy zwrócić się do dotychczasowej poradni o przekazanie dokumentacji diagnostycznej dziecka.
- Dostarczenie aktualnej opiniinauczyciela, wychowawcy, specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem/uczniem o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu lub szkole.
- W przypadku ucznia ubiegającego się o przyjęcie lub ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe (szkoła branżowa, technikum) dostarczenie zaświadczenia wydanego przez lekarza medycyny pracyo braku przeciwskazań do nauki w danym zawodzie.
- Złożenie wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna do zespołu orzekającego, według wzoru obowiązującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Na podstawie zgromadzonej dokumentacji i przeprowadzonych badań następuje rozpatrzenie wniosku o wydanie orzeczenia przez zespół orzekający działający w poradni.
- Wydanie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub innej decyzji na piśmie następuje w ciągu 30 dni (lub w uzasadnionych przypadkach 60 dni) od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia dokumentacji.
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na poszczególne etapy edukacyjne:
- okres wychowania przedszkolnego/roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne
- I etap edukacji (obejmuje klasy I-III)
- II etap edukacyjny (obejmuje klasy IV-VIII)
- szkoła ponadpodstawowa.
- 8.Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mogą uczyć się w szkołach do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 20. rok życia w przypadku szkoły podstawowej oraz 24. rok życia w przypadku szkoły ponadpodstawowej.
Procedura wydania orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego/
o potrzebie rocznego obowiązkowego nauczania indywidualnego
- Badanie psychologiczne, pedagogiczne i w razie potrzeby logopedyczne wykonywane jest na wniosek rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia:
- diagnoza jest realizowana w trakciekilku spotkań;
- czas trwania jednego badania psychologicznego/ pedagogicznego/ logopedycznego: 1- 2 godziny;
- przebieg badania obejmuje: analizę dokumentów dziecka, wywiadz rodzicami, rozmowę z uczniem, testy pedagogiczne, testy psychologiczne, w razie potrzeby diagnozę logopedyczną;
- w uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia można ograniczyć jej zakres lub ją pominąć;
- jeżeli uczeń był badany poza naszą poradnią należy zwrócić się do dotychczasowej poradni o przekazanie dokumentacji diagnostycznej dziecka.
- Dostarczenie do poradni aktualnej dokumentacji medycznej o stanie zdrowia dziecka, zaświadczenia lekarskiego - według wzoru obowiązującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Dostarczenie aktualnej opiniinauczyciela, wychowawcy, specjalistów prowadzących zajęcia o funkcjonowaniu ucznia w przedszkolu lub szkole.
- W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe dostarczenie zaświadczenia wydanego przez lekarza medycyny pracy, określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie, w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu.
- Złożenie wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna do zespołu orzekającego, według wzoru obowiązującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Na podstawie zgromadzonej dokumentacji i przeprowadzonych badań następuje rozpatrzenie wniosku o wydanie orzeczenia przez zespół orzekający działający w poradni.
- Wydanie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego lub innej decyzji na piśmie następuje w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia dokumentacji.
- Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydawane jest na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż 1 rok szkolny.
Procedura wydawania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
- Badanie psychologiczne, pedagogiczne i w razie potrzeby logopedyczne wykonywane jest na wniosek rodzica/prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia.
- w uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia można ograniczyć jej zakres lub ją pominąć;
- jeżeli uczeń był badany poza naszą poradnią należy zwrócić się do dotychczasowej poradni o przekazanie dokumentacji diagnostycznej dziecka.
- Dostarczenie do poradni aktualnej dokumentacji medycznej o stanie zdrowia dziecka/ucznia oraz zaświadczenia lekarskiego - według wzoru obowiązującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Dostarczenie aktualnej opiniinauczyciela, wychowawcy, specjalistów prowadzących zajęcia o funkcjonowaniu w przedszkolu lub szkole.
- Złożenie wniosku przez rodzica/prawnego opiekuna do zespołu orzekającego -według wzoru obowiązującego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Na podstawie zgromadzonej dokumentacji i przeprowadzonych badań następuje rozpatrzenie wniosku o wydanie orzeczenia przez zespół orzekający działającyw poradni.
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia.
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydawane jest dla osób
z niepełnosprawnością umysłową w stopniu głębokim. Orzeczenie wydaje się na okres do 5 lat – od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 25 lat.